Pages

Wednesday, 4 December 2013

Hujan

Assalamualaikum

Apa khabar semua? Sihat? Alhamdulillah. Sejak kebelakangan ni Malaysia selalu hujan kan? Sejuk je cuaca. Tapi dalam diam. Hujan telah mengakibatkan banjir di beberapa tempat di Malaysia seperti di Kuantan, Pahang.



Teruk jugak condition banjir kat sana. Sampai ada yang berteduh kat jejantas. Allahuakbar. Semoga Allah selamat kan diorang. Aminn

Sebenarnya. Bencana banjir ni ada tujuan nya. Tujuan nya ialah untuk kita lebih mendekati kepada yang maha Esa. Supaya kita cepat cepat bertaubat sementara sempat. Hmm. Kan ramai lagi yang tak sedar diri *termasuk lah aku* Haha. Kita manusia. Tak terlepas daripada kesilapan kan? 

Tapi kita jangan lah taubat sambal belacan. Tahu taubat sambal belacan? Pernah makan sambal belacan? Pedaskan? Tapi sedap. Then kita makan lagi. Pedas. Then kita makan lagi. Hah. Taubat sambal belacan ni bermakna kita dah bertaubat. Dah berazam nak tinggalkan semua benda yang bertentang dengan Islam. Then kita buat lagi. Then kita taubat lagi. Then kita buat lagi and so on so on so on. Haha. 

Bila kita nak bertaubat. Kita buat lah Taubat Nasuha. Berazam pada diri kita. Untuk betul betul tinggal kan dunia yang jahil. Sentiasa Istiqamah dalam amalan kita. Buat peringkat permulaan. Tak payah lah buat benda yg kita tak mampu. Buat lah benda yg kita mampu. Contoh nya solat 5 waktu berseorangan. Then solat 5 waktu berjemaah. Masuk RM0.50 dalam tabung masjid. Kalau RM0.50 darab dengan 5 kali kita pergi masjid dah berapa ringgit kita bagi. Cuba bayangkan pahala yg kita dapat. Mana lah tahu amalan kita yang tak seberapa ni selamatkan kita daripada seksaan kubur dan masuk ke neraka. Mana lah tahu kan? ;)

Haha. So, kita kena sentiada Istiqamah dalam amalan kita. Sikit pun tak apa. Yang penting Istiqamah. Okay lah. Panjang pula aku taip. Haha. Bye. Assalamualaikum ;D